Verkkokauppa on yksi sopivimmista ympäristöistä markkinoinnin automaation hyödyntämiselle. Markkinoinnin automaation avulla verkkokauppias voi tarjota  personoitua henkilökohtaisesti kohdistettua viestintää. Kohdennettu ja oikea-aikainen viestintä parantaa viestinnän laatua ja tuo lisää kauppaa.

Käymme tässä postauksessa läpi viisi esimerkkiä siitä miten automaatiolla voi konkreettisesti kasvattaa myyntiä. Ne ovat:

  • muistutusviestit unohtuneista ostoskoreista
  • tuotearvostelukehotukset
  • ostoihin perustuvat jälkimarkkinointiviestit
  • kohdennettu viestintä liidin verkkokäyttäytymisen perusteella
  • lisää palaavia asiakkaita lead scorea hyödyntämällä

1. Muistutusviestit unohtuneista ostoskoreista tuovat kauppaa

Verkkokaupoissa keskimäärin 68% ostoskoreista unohtuu/hylätään ja niihin jäävät euromäärät ovat usein merkittäviä suhteessa bisneksen kokoon. Verkkokaupastasi ostaneiden lisäksi sinulla saattaa olla kaksinkertainen määrä potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat harkinneet vakavasti ostamista, mutta ovat jättäneet kaupan jostain syystä kesken. Spotmoren ostoskoriviesteihin generoidaan automaattisesti asiakkaasi unohtamat tuotteet ja paluulinkki ostoskoriin. ”Hei, sinulta jäi seuraavat tuotteet. ostoskoriisi … Tästä pääset viemään ostoksesi loppuun.”

Olemme pystyneet palauttamaan parhaimmillaan noin 7% asiakkaittemme ostoskoreihin jääneistä euroista Spotmoren muistutusviestin avulla.

2. Nosta kauppasi konversiota asiakkaittesi tuotearvosteluilla

Tuotearvostelut nostavat tutkitusti verkkokauppojen konversioprosenttia. Ne auttavat asiakastasi tekemään ostopäätöksen tarjoamalla uskottavaa lisätietoa muilta asiakkailtasi. Valtaosa arviosta on myös tutkitusti positiivisia ja toisaalta negatiiviset arviot helpottavat kauppiaan päätöksentekoa tuotevalikoiman ja -lajitelman osalta. Lisäksi arviot parantavat myös hakukonenäkyvyyttä tuomalle sivuille tuoretta sisältöä.

Haasteena on usein saada arvioita kauppaan. Markkinoinnin automaation avulla tuotteen ostaneelle asiakkaalle voidaan lähettää sähköpostilla automaattisesti tuotearvostelukehotus. Tämän yhteydessä voidaan tarjota jonkinlaista palkintoa, kuten 15% alennusta seuraavasta ostoksesta. Spotmorella tuotearvostelukehotukseen voidaan generoida paluulinkki suoraan ostetun tuotteen tuotearvostelusivulle.

3. Ostoihin perustuvat jälkimarkkinointiviestit

Verkkokaupoissa palaavat asiakkaat tuovat Business Insiderin vuonna 2016 julkaisemien tutkimustulosten mukaan melkein kaksi kertaa enemmän kauppaa kuin uudet asiakkaat. Kuvitellaanpa että asiakkaasi ostaa sinulta pölynimurin. Eikö olisi järkevää myös tarjota pölypusseja? Jälkimarkkinointiviestit mahdollistavat sekä lisämyynnin että hyvän asiakaspalvelun.

Seuraavassa on joitakin esimerkkejä Spotmoren -markkinoinnin automaation kautta lähetettävistä jälkimarkkinointiviesteistä.

  • muistuttavat viestit säännöllisesti ostettavista tuotteista (ostit pölypusseja pölynimuriisi pari kuukautta sitten, tarvitsetko lisää?)
  • lisätietoa ostetusta tuotteesta tai tuoteryhmästä: esimerkiksi kellomerkin historiasta kertova lisä-arvoa luova viesti tai tuotteen käyttöohjeet.
  • oheismyyntiviestit ostettuun tuotteeseen liittyvistä oheistuotteista.
  • ”tämän tuotteen ostaneet ovat olleet kiinnostuneita myös näistä” -tyyppiset viestit
  • kausiluonteisten tuotteiden markkinointi automaattisesti asiakkaan ostohistorian perusteella
  • ohjeita tuotteen huoltoon tai muistutus esimerkiksi vuosihuollon lähestymisestä

4. Tiedä mistä asiakkaat ovat kiinnostuneita

Markkinoinnin automaatiota hyödyntämällä saadaan asiakaskohtaista tietoa hänen kiinnostuksen kohteista. Tämä mahdollistaa oikea-aikaisen ja kohdennetun viestinnän automaattisesti asiakasta kiinnostavista tuotteista. Asiakkaan kuljettaminen ostopolussa eteenpäin varsinkin pidemmän harkinta-ajan tuoteostoissa on tärkeää, jottei asiakas karkaa kilpailijan ostoskoriin.

Tagityksen kautta saadaan tietoon seurannassa olevan liidin kiinnostus tuotteesta verkkokäyttäytymisen perusteella. Automaatio voidaan käynnistää esimerkiksi tilanteessa jossa liidi palaa toisen kerran katsomaan samaa tuotetta. Oston tapahtuessa automaatio voidaan automaattisesti katkaista, jolloin ketjussa olevia viestejä ei enää lähetetä asiakkaalle.

5. Palaamattomat verkkokauppa-asiakkaat

Verkkokauppaan palaamattomat liidit ovat tärkeä kohderyhmä, he todennäköisesti tuntevat jo verkkokauppasi ja valikoimasi. Tähän kohderyhmään kuuluvat ovat mahdollisesti jo joskus tilanneet verkkokaupastasi tai ovat ainakin harkinneet sitä. Palaavat verkkokauppa-asiakkaat tuovat kassaan kilinää, joten heitä ei ole syytä päästää karkaamaan muualle.

Lead scorea hyödyntämällä voidaan kosiskella palaamattomia liidejä takaisin. Esimerkiksi liidejä, jotka eivät ole viimeisen 30 päivän aikana osoittaneet kiinnostusta verkkokauppaasi kohtaan, voidaan kosiskella palaamaan takaisin antamalla jonkilainen etu seuraavasta verkko-ostosta. Porkkana voi olla esimerkiksi -10% alennuskoodi tai ilmaiset toimituskulut.

Webinaari:
Markkinoinnin automaatio verkkokaupoille torstaina 6.4.2017 kello 13.00

Tule mukaan ilmaiseen webinaariin kuuntelemaan kuinka verkkokauppasi hyötyy markkinoinnin automaation käytöstä. 30 minuutin tehokkaan webinaarin aikana käydään läpi muistutusviestit unohtuneista ostoskoreista, tuotearvostelukehoitteet ja jälkimarkkinointiviestit.

Lämpimästi tervetuloa!