spotmore-triggers

Markkinoinnin automaation yhtenä päätehtävänä on tehdä yrityksesi viestinnästä henkilökohtaista sekä sisällöltään että ajoitukseltaan. Jos tässä onnistutaan, viestisi huomataan paremmin ja niiden teho kasvaa.* Viestintäsi puhuttelee oikeaa ihmistä, oikeaan aikaan ja oikeasta aiheesta.

Jotta ajoitus onnistuu, automaattisille viestiketjuille asetetaan ehdot, joiden täyttyessä viestiketju käynnistyy. Käymme tässä artikkelissa läpi esimerkkejä Spotmoren triggereistä eli ehdoista, joita voidaan käyttää järjestelmässä viestiketjun laukaisijoina. Viestiketjun viestejä voi lähettää esimerkiksi

  • sähköpostilla
  • suorapostitettuina personoituina printtimainoksina
  • kohdistettuna verkkomainontana ehdon täyttäneille henkilöille vaikkapa Helsingin Sanomien sivuilla.

Spotmoren automaatioketjujen triggereinä voivat toimia esimerkiksi:

Käyttäjän kuumuus: Kun asiakkaasi surffaa verkkosivuillasi, kerää hän omalla toiminnallaan (sivuvierailuilla, lomakkeen täyttämisellä tai esim. sähköpostiklikeillä) pisteitä Spotmoren seurannassa. Spotmore voi jakaa käyttäjiä eri kuumuusluokkiin käyttäjien aktiivisuuden pohjalta. Automaatioketju asiakkaalle ja ilmoitus myynnille voidaankin  käynnistää, jos asiakas esimerkiksi siirtyy kuumaan ryhmään. Jos taas verkkokaupan asiakas ei ole saanut pisteen pistettä kolmeen kuukauteen, voidaan häntä kosiskella takaisin verkkokauppaan tarjoamalla lisätarjousta esimerkiksi alennuskoodin muodossa.

Kiinnostuksen kohteet eli tägit: Spotmoren käyttöönoton yhteydessä yrityksesi verkkosivusto voidaan ”miinoittaa” tägeillä, jotka tarttuvat sivullasi vieraileviin seurannassa oleviin vastaanottajiin. Esimerkiksi kenkäkaupan tuoteryhmän ”ulkoilujalkineet” alaisille sivuille tehdyt vierailut liittävät koko tuoteryhmän tägin käyttäjään. Spotmoressa voidaan käynnistää automaattisia viestiketjuja saatujen tägien avulla.

Sivuvierailut: Jos asiakkaasi käy esimerkiksi 2 kertaa viikon sisällä tietyllä sivulla.

Verkkolomakkeen täyttö: Jos asiakkaasi täyttää esimerkiksi Facebook-sivuille upotetun uutiskirjeen tilauslomakkeen, voidaan käyttäjä siirtää automaattisesti Spotmoren tiettyyn vastaanottajaryhmään ja viestiketjuun.

Unohdettu ostoskori:  Jos verkkokaupan asiakas unohtaa ostoskoriinsa tuotteita eikä vie kauppaa loppuun, voidaan ostoskorin sisältö ja paluulinkki ostoskoriin lähettää sähköpostilla asiakkaalle.**

Ostettu tuote: Verkkokaupasta tuotteen ostaneelle voidaan lähettää jatkoviestejä ja tarjota esimerkiksi oheismyyntiä (”ostit pölynimurin, tarvitsetko pölypusseja?” tai ”jos pidit tästä kirjasta, saatat pitää myös näistä”) tai tehdä jälkimarkkinointia (esim. huolto-ohjeita tai käyttövinkkejä). Ostetun tuotteen käyttäminen triggerinä vaatii integraation Spotmoren ja verkkokaupan välille.

Tehdyt toiminnot ulkopuolisissa järjestelmissä (esim. ERP/CRM): Integraation avulla voidaan käyttää triggereinä myös ulkopuolisten järjestelmien, kuten asiakkuudenhallintajärjestelmien (CRM) tai toiminnanohjausjärjestelmien (ERP), aktiivisuutta ja merkintöjä. Jos esimerkiksi autoliikkeen myyjä merkitsee CRM:ään asiakkaan ostaneen auton tiettynä päivänä, voidaan tiedolla käynnistää ajastettu personoitu huoltoviesti Spotmoresta. Tämä onnistuu järjestelmään tehtävällä integraatiolla.

Liidin status ja yhteyshenkilö: Spotmorea voi käyttää myös kevyenä asiakkuudenhallintajärjestelmänä eli CRM:nä. Myyjä voi merkitä liidille erilaisia muistiinpanoja sekä statuksen, jolla voidaan kuvata, missä kohtaa myyntiprosessia liidi on. Automaatioketjun voi käynnistää, jos myyjä esimerkiksi merkitsee puhelinsoiton jälkeen käyttäjän statukseksi ”melkein ostovalmis – tarvitsee taustatietoa”. Tällöin voidaan lähettää automaattisesti kaikille tämän statuksen saaneille vaikkapa case-esimerkki myytävästä tuotteesta tai palvelusta. Vastaavasti jos liidille lisätään yhteyshenkilö, voi se käynnistää automaatioketjun.

Em. triggereiden ehtoja voidaan käyttää toisiaan poissulkevina tai toisiaan edellyttävinä ehtoina viestiketjun käynnistämiseksi. Voidaan esimerkiksi määrittää, että liidin pitää kuulua kuumat-ryhmään ja hänellä pitää olla  tuotteen X tägi, mutta hän ei saa kuulua vastaanottajaryhmään ”jälleenmyyjät”. Automaatioketjuille voidaan määrittää myös aikaväli, jonka sisällä ketju voi käynnistyä vain kerran. Esimerkiksi viestiketju voi lähteä vain kerran puolen vuoden sisällä, vaikka asetetut ketjun käynnistämiseen määritetyt ehdot toteutuisivatkin tänä aikana useasti.

*Automaattisesti käynnistyvien viestiketjujen teho vaihtelee sähköpostiviestien noin tuplasti paremmista avausprosenteista viisi kertaa parempiin klikkiprosentteihin tavallisiin uutiskirjelähetyksiin verrattuna. Spotmoren kautta kohdistetussa verkkomainonnassa olemme saaneet asiakkaillemme noin neljä kertaa parempia klikkiprosentteja kuin perinteisten verkkokampanjoiden kautta.

**Kaikista ostoskoreista unohtuu/ jää ostamatta keskimäärin 68 % ja niiden mukana merkittävä määrä euroja. Paluuviesteillä olemme pystyneet muuttamaan asiakkaillemme n. 7 % ostokoreihin jääneistä euroista kaupoiksi.