spotmore-jalkimarkkinointi

Hyvällä jälkimarkkinoinnilla luot ostamisesta asiakkaalle hyvän ostokokemuksen, sitoutat asiakasta ja pohjustat jo uutta kauppaa. Parhaimmillaan siitä on hyötyä niin asiakkaalle kuin kauppiaallekin. Uudet automaatiojärjestelmät antavat huomattavia helpotuksia jälkimarkkinoinnin tekemiseen.

Kaupanteon jälkeinen viestintä asiakkaan suuntaan antaa runsaasti erilaisia mahdollisuuksia luoda uutta kauppaa. Verkkokauppaympäristössä jälkimarkkinoinnin tekeminen on huomattavasti helpompaa, koska verkkokaupalla on yleensä jo tiedossa asiakkaan kaikki yhteystiedot ja ostohistoria. Jos kivijalkakaupassa ei ole kanta-asiakasjärjestelmää tai muuta järjestelmää, johon ostohistoriaa kerätään henkilötasolla, karkaa asiakas nimettömänä kassan läpi.

Asiakaskokemus paranee

Kauppiaan hyöty jälkimarkkinoinnissa on uuden kaupan pohjustaminen ja asiakkuuden lujittuminen hyvän asiakaskokemuksen ansiosta. Kaupan jälkeinen viestintä on luontevimmillaan palveluluonteista ja asiakkaalle hyödyllistä. Tällöin viestintä liittyy tuotteen käyttöön, päivittämiseen tai esimerkiksi huoltoon. Palveleva viestintä parantaa asiakaskokemusta merkittävästi ja nostaa yrityksen brändin arvoa. Asiakkaan paluu uusille kaupoille on tuolloin todennäköisempää.

Millaista viestintää?

Verkkokaupan ja kivijalkakaupan jälkimarkkinointi ei lähtökohdiltaan juurikaan eroa toisistaan. Ainoa ero on se, että jälkimmäisessä asiakas mitä todennäköisimmin asuu kauppiaan talousalueella. Kaupan jälkeinen markkinointi pitää kuitenkin molemmissa tapauksissa sisällään samoja elementtejä:

  • Kiitosviesti kaupan jälkeen myyjän yhteystiedoilla
  • Lisätietoa ostetusta tuotteesta tai tuoteryhmästä
  • Palveluhenkistä kouluttavaa, ohjaavaa ja muistuttavaa viestintää tuotteeseen liittyen
  • Ostettuun tuotteeseen liittyvistä oheistuotteista (esim. pölynimurin pölypusseista) kertovat viestit ajastettuna
  • ”Tämän tuotteen ostaneet ovat olleet kiinnostuneita myös näistä” -tyyppiset viestit
  • Muistuttavat viestit liittyen esimerkiksi huoltoon
  • Kausiluonteisten tuotteiden markkinointi automaattisesti asiakkaan ostohistorian perusteella
  • Tarjoustuotteiden esiintuominen ja ale-kampanjat

Automatisointi

Verkkokauppa-alustat antavat erilaisia, joskin suppeita, mahdollisuuksia automatisoida kaupan jälkeinen viestintä. Yksinkertaisimmillaan se on kiitosviesti oston jälkeen. Markkinoinnin automaatiojärjestelmät antavat kuitenkin laajat mahdollisuudet erilaisiin jälkimarkkinointitoimiin, joissa kerran luotu viestiketju toimii itsenäisesti ja automaattisesti taustalla oston jälkeen. Kun viestiketju jakaa asiakkaalle automaattisesti ohjaavaa lisätietoa, asiakassuhde lujittuu. Järjestelmät seuraavat samalla myös yksittäisen asiakkaan muita vierailuja yrityksen verkkosivuilla.

Kivijalkakaupassa toimii sama kuvio. Yritys on vahvoilla, jos sillä on kanta-asiakasjärjestelmä eli asiakkaiden kontaktitiedot. Silloin voidaan kassajärjestelmä kytkeä markkinoinnin automaatioon integraation avulla. Asiakkaalle lähtee ostoksen jälkeen haluttu palveleva viesti esimerkiksi ostoa seuraavana päivänä. Parhaimmillaan se on tuotekohtainen ja siihen on rakennettu ajastettu, yksinkertainen ja pitkälle jatkuva ketju yllä listatuilla viestityypeillä.