anonyymi-verkkovierailija

Verkkosivullasi käy viikoittain satoja tai tuhansia kävijöitä. Liikenteestä saadaan helposti dataa esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Voit kuitenkin päästä verkkosivujesi datassa jopa henkilökohtaiselle tasolle asti: kuka on kiinnostanut ja mistä?

Verkkoanalytiikka ja asiakasprofiili

Verkkoanalytiikasta saat helposti selville esimerkiksi, mitkä tuotteet tai palvelut saavat eniten vierailuja, eli mikä sisältö verkkosivustollasi on suosituinta. Verkkoanalytiikka antaa erittäin paljon arvokasta dataa verkkosivuista, mutta tieto jää anonyymiksi, jos emme tiedä kuka on käynyt ja millä sivulla.

Astetta mielenkiintoisempi on tieto siitä, millainen on verkkosivustosi asiakasprofiili. Google Analyticsistä on mahdollista onkia tämäkin tieto. Asiakasprofiili-työkalu määrittelee kuvitteellisen henkilön, joka edustaa parhaiten yrityksen asiakasta tai potentiaalista asiakasta. Tämä seikkaperäisesti kuvattu henkilö edustaa koko kohderyhmääsi verkkovierailijoiden profiilien perusteella.

Kuka ja mitä?

Analytiikasta näet helposti numeroita ja väripiirakoita, mutta kaikki data on anonyymiä. Markkinoinnin automaation hyödyntäminen sen sijaan vie anonyymin datan henkilötasolle asti. Henkilöiden pitää olla sähköpostirekisterissäsi ja seurannan piirissä, mutta tämän jälkeen heidän kaikki vierailunsa verkkosivuillasi jättävät jäljen Spotmoreen. Tämän datan avulla voimme käynnistää esimerkiksi automaatioketjun vastaanottajalle hänen verkkokäyttäytymisensä perusteella.

Markkinoinnin automaation avulla saadaan henkilötasolla selville, mistä seurannassa oleva henkilö on kiinnostunut. Tämä mahdollistaa kohdennetun viestinnän, ja automaatioketjuja hyödyntämällä onnistumme lähettämään viestit vastaanottajalle myös oikea-aikaisesti.