spotmore-miksi-tehokkaita

Asiakkaidemme automaattisesti lähtevien sähköpostiketjujen teho on merkittävästi parempi kuin heidän tavallisten kampanjalähetystensä teho.

Automaattisesti lähtevien viestien avausprosentti on noin kaksinkertainen ja viestin sisältämien linkkien klikkiprosentti noin viisi kertaa parempi kuin tavallisissa kampanjalähetyksissä. Tämä johtuu siitä, että automaatioviestiketjut mahdollistavat henkilökohtaisen viestinnän. Viestit tulevat oikeaan aikaan, oikeasta aiheesta ja oikealle henkilölle.

Mitä automaattiset viestiketjut käytännössä ovat?

Alla muutama esimerkki:

  • Viestiketjut tuotteistanne/palveluistanne, joiden sivuilla asiakkaanne vierailevat
  • Viestiketjut verkkosivustollanne aktiivisimmin vieraileville ts. kuumimmille asiakkaillenne
  • Muistutusviestit verkkokauppanne unohtuneista ostoskoreista
  • Aktivointiviestit palaamattomille asiakkaille
  • Automatisoidut asiakaspalveluviestit

Miten viestiketjut toimivat?

Ajastettu viestiketju käynnistyy, kun joku ennalta määritelty ehto täyttyy. Jos asiakkaanne esimerkiksi vierailee tuotteenne sivuilla, hän voi saada seuraavana päivänä tuotetta tarkemmin taustoittavan viestin ja kenties parin päivän päästä myynnillisemmän viestin (esim. alennus tai palaveriehdotus).

Jos asiakkaanne unohtaa verkkokauppanne ostoskoriin tuotteita eikä vie kauppaa loppuun, voidaan unohdetun ostoskorin sisällöstä muistuttaa esimerkiksi tunnin päästä viestillä. Viestissä on myös paluulinkki ostoskoriin kaupan loppuun saattamiseksi. Verkkokauppojen ostoskoreista unohdetaan tutkitusti noin 65 %. Muistutusviesteillä olemme muuttaneet noin 7 % asiakkaillamme niihin jääneistä euroista kaupoiksi.

Hyötyjen yhteenveto

Oikein ajoitettu ja oikeasta teemasta kertova viestintä on henkilökohtaista ja asiakkaallesi relevanttia viestintää, ja siksi se huomataan massaviestintää paremmin. Tämä selittää reilusti paremmat avaus- ja klikkiprosentit. Relevantti ja oikea-aikainen sisältö parantaa myös asiakastyytyväisyyttä. Jos viesti tulee ostoprosessin oikealla hetkellä ja oikealla sisällöllä, se myös lisää kauppaa.