spotmore-better-openrate

Avausprosentti on sähköpostimarkkinoinnissa paljon käytetty mittari, joka kertoo viestiesi erottuvuudesta sähköpostilaatikoissa. Avausprosentti kertoo tarkalleen ottaen siitä, kuinka moni vastaanottaja on ladannut viestiesi kuvat, ja siitä syystä se on myös melko epätarkka mittari (liidisi sähköpostiohjelma saattaa avata kuvat oletuksena tai hän saattaa lukea viestin lataamatta kuvia). Vertaamalla lähetystesi avausprosentteja saat silti hyödyllistä tietoa viestiesi kiinnostavuudesta. Miten siis parannat viestiesi kiinnostavuutta?

Viestinnän  kohdentaminen

Jotta viestisi erottuisi, sen pitää olla vastaanottajaasi kiinnostava. Pyri keräämään tietoa vastaanottajiesi kiinnostuksenkohteista ja kertomaan heille niistä teemoista, joista juuri he ovat kiinnostuneita. Tätä työtä  voi helpottaa markkinoinnin automaatio. Jos viestisi kertoo vastaanottajaa aidosti kiinnostavasta teemasta, se erottuu muiden viestien joukosta varmasti paremmin.

Viestin lähettäjä ja lähetysosoite?

Tämä kenttä saattaa jäädä helposti liian vähälle huomiolle. Ensimmäisenä viestisi vastaanottaja näkee lähettäjän nimen. Oletko vastaanottajallesi tuttu vai tuntematon? Antaako lähettäjänimesi toiminnastasi uskottavan/luotettavan kuvan? Onko lähetysosoitteesi luotettavan oloinen? Käytätkö lähettäjänimesi yhteydessä myös yrityksesi nimeä? Kumman ao. lähettäjän viestin sinä lukisit?

Matti Meikäläinen <matti@hotmail.com>

VAI

Matti Meikälainen -Kenkäliike Oy   <matti.meikalainen@kenkaliike.fi>

Viestin aihekenttä

Viestin aihekenttä on kaikista tärkein yksittäinen kenttä viestin erottuvuuden näkökulmasta. Kerro aihekentässä ytimekkäästi, mistä viestissäsi on kysymys. Mieti viestisi aihekentän tyyliä - onko se  myynnillinen vai ei? Myynnillistä sähköpostimarkkinointia tehdään paljon, ja joskus voi olla tehokkaampaa olla aihekentässä asiapainotteinen erottuakseen. Mitä ytimekkäämmin pystyt ilmaisemaan asiasi, sitä nopeammin vastaanottajasi pystyy muodostamaan käsityksen siitä, onko aihe häntä kiinnostava.

Viestin alku

Viestisi alku näkyy useissa sähköpostiohjelmissa esikatseluikkunassa. Mieti siis otsikkoasi suhteessa aihekenttään. Haluatko toistaa aihekentän viestiä identtisenä vai mieluummin syventää sitä? Pyri kertomaan otsikossa ja ensimmäisissä lauseissa viestisi pääviestit ja hyödyt asiakkaallesi.

Hyvät markkinointiviestit

Loppuun vielä muutama nyrkkisääntö, joilla varmistat viestiesi hyvän huomioarvon pitkällä tähtäimellä. Hyvät markkinointiviestit

  • ovat vastaanottajan toivomia
  • tulevat säännöllisesti, sopivan usein ja riittävän pian uutiskirjeen tilauksen jälkeen
  • ovat vastaanottajalle relevantteja
  • antavat nopeasti käsityksen siitä, mistä viestissä on kyse
  • ovat sellaisia, että vastaaja voi lopettaa viestien lähetyksen milloin tahansa