spotmore-good-topic

Sähköpostin aihekentän (Topic) sisältö ratkaisee ensikädessä sen, luetaanko sähköpostisi vai ei. Aihekentän toimivuuden mittarina toimii sähköpostilähetyksen antama avausprosentti (Open Rate).

Alle 15 % avausprosentti kertoo, että aihekentän sisältö ei välttämättä ole siitä parhaimmasta päästä. Ja taas yli 50 % avaukset ovat jo kelpo suorituksia.

Tosin sähköpostin avausprosentti ei ole erityisen tarkka mittari, voi lukea siitä tarkemmin kirjoituksesta Sähköpostin avaus vs klikki, mitä eroa?

Aihekentän tarkoitus ei ole myydä vaan tiedottaa

Sähköpostit ovat henkilökohtaisempia kuin muut mainosmediat, siksi perinteiset myyvät otsikot eivät aina toimi laisinkaan. Perinteiset kehoitteet aihekentässä, kuten ’osta nyt’ tai ’tarjous voimassa vain tänään’ eivät välttämättä sovellu aihekenttään.

Pidä aihekenttä simppelinä ja ytimekkäänä.

Hyvän aihekentän ainekset:

  • Älä myy, vaan tiedota
    Parhaat aihekentät eivät myy, vaan kertovat mitä sähköposti sisältää ja tarjoavat lukijalle syyn lukea itse viesti.
  • Älä käytä myyntifraaseja
    Vältä myyntikehotteiden käyttöä aihekentässä, kuten ’ilmainen’, ’toimi nyt’ tai ’lue lisää’.
  • Älä leikittele sanoilla
    Kyse ei ole mainoksen otsikosta, vaan sähköpostin aihekentästä. Sen tulee olla asiallinen ja kertoa mitä sähköposti pitää sisällään.
  • Älä huuda
    Voit myös unohtaa huutomerkkien, isojen kirjaimien ja muiden ”huutoefektien” käytön aihekentässä.
  • Personoi kohtuudella
    Vastaanottajan etunimen käyttö aihekentässä ei paranna avausprosenttia merkittävästi, mutta esimerkiksi paikkakunnan tai yrityksen nimi voi parantaa avausprosenttia huomattavastikin.
  • Älä toista
    Automatisoituun sähköpostikampanjaan liittyy usein useampi sähköposti samasta aiheesta. Tällöin vältä samojen sanojen käyttöä aihekentässä. Pyri kertomaan sama asia toisin sanoin.
  • Aihekentän merkkimäärä
    Aihekentän merkkimäärä kannattaa pitää alle 50 merkissä, välilyönnit laskettuna mukaan.

Eli hyvä aihekenttä on lyhyt ja kertoo, mistä sähköpostissa on kyse. Sen tarkoitus ei ole vielä myydä vaan saada lukija avaamaan ja lukemaan itse sähköposti.