automaatioketju-5428787

Automaatioketjut voivat sisällöltään ja tavoitteiltaan olla hyvin erilaisia. Ketju voi käynnistyä esimerkiksi lomakkeen täytöstä verkkosivustolla tai vastaanottaja voidaan lisätä ketjuun manuaalisesti. Koska ketjut voivat käynnistyä erilaisten triggerien avulla, niiden sisältö myös vaihtelee suuresti. Miten tarkastelemme toimiiko ketju?

Kaikki lähtee tavoitteesta

Ketjulla tulee olla jokin tavoite. Tavoite voi olla yhteydenotto tai verkkokaupassa tehty ostos. Jos tuloksia tarkastellessa todetaan ettei vastaanottajia saada tekemään haluttua tavoitetta, tulee ketjun rakennetta ja sisältöä tarkastella toimivammaksi. Joskus tavoite voi olla vaikea todentaa, esimerkiksi jos uusille uutiskirjeen tilaajille lähtevän ketjun tavoitteena on lisätä luottamusta toimijaan, on sitä hyvin vaikea todentaa.

Avausprosentti

Viestien avausprosentti on varmasti tärkein luku tarkastellessa toimiiko automaatioketju lainkaan. Jos viestejä ei avata, on joko viestien aihekentät pielessä tai ketju ei käynnisty oikealle kohderyhmälle. Aivan samoin kuin yksittäisen viestin lähetyksessä täytyy viestin vastaanottaja saada kiinnostumaan lyhyellä aihekentällä avaamaan viesti. Ilman viestin avausta ei varmasti päästä tavoitteeseen!

Aktiivisuusprosentti

Aktiiviset vastaanottajat ovat klikanneet viestiä ja siirtyneet siitä kohti verkkosivustoa. Yleensä tavoitteena on saada vastaanottajia klikkaamaan viestiä ja tutustumaan aiheeseen lisää verkkosivustolle. Automaatioketju rakentuu yleensä monesta ketjun palasesta, osa viesteistä voi toimia esimerkiksi muistuttavina, jolloin klikkejä ei edes tavoitella. Tämä tulee huomioida tarkastellessa ketjun toimivuutta. Jos kuitenkin viestin tavoitteena on saada siirtymään verkkosivustolle eikä näin tapahdu, kannattaa tarkastella viestin toimintakehoitteet ja onko sisältö varmasti hyvä siihen kohtaan ketjua.

Poistumisprosentti

Poistumisprosentin tulkinta riippuu automaatioketjun luonteesta. Joskus suuri poistuminen on positiivinen, joskus negatiivinen asia. Suuri poistumisprosentti on positiivinen luku esimerkiksi ketjussa, josta poistuu tehtyään ostoksen verkkokaupassa.